Translate

mandag 25. mars 2013

Hvordan vaske...?

Hei!

De fleste har ting i huset som blir vasket litt for sjelden fordi det er tungvint eller rett og slett blir avglemt. Derfor kommer jeg til å poste om hvordan vi vasker de tingene vi aldri tenker på på enklest mulig måte!


Hvis man opplever at man har dårlig trykk i dusjen kan problemet være at det er opphopning av kalk i dusjhodet. En av de beste idèene jeg har sett er følgende: Bland 1 dl bakepulver og 3 dl eddik. Hell blandingen i en plastpose og fest den til dusjhodetmed en gummistrikk. La dette virke over natta og skyll med varmt vann neste dag.
 
 
Ofte kan man få et belegg på strykehjernet etter å strøket tøy som ikke egner seg til å strykes og brenner seg fast i strykehjernet. En enkel måte å bli kvitt belegget på er å bruke salt. Legg en kopphånduk på strykebrettet ditt. Spre godt med salt på den. Sett hjernet på fullt og slå av dampen. Roter strykehjernet med et lite trykk i saltet. Urenheter vil sette seg fast i saltet og strykehjernet ser helt nytt ut etterpå.
 
Dette tipset er nesten ubehagelig å ta opp, men det gjør en stor forskjell. En pute som ikke blir vasket fylles opp med midd og middavføring, svette, spytt, husstøv og døde hudceller. Æsj! Den eneste grunnen til at jeg ikke har røsket med meg alt av puter og dyner og løpt ned på vaskerommet i dette øyeblikket, er at jeg begynte å vaske putene mine jevnlig etter at jeg leste dette. Puten burde vaskes hver tredje til fjerde måned. Vask en kortsyklus med vanlig vaskemiddel, litt klor, litt oppvaskmiddel og hvis du får tak i litt ren borax. Fluff putene i tørketrommelen med tennisballer ettepå hvis de blir klumpete. Man kan også legge putene ute i sola på vår og sommer, da får du luftet de og de blir naturlig bleket.
 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar