Translate

søndag 12. mai 2013

Appelsinmarengspai



Jeg ble spurt før helgen om å bake en kake til en bursdag. Dette er et spørsmål som jeg har lagt meg til merke kommer stadig oftere etter som årene går. Venninnen som spurte meg er russisk og såpass ny i landet at hun ikke kan alle de norske sosiale kodene. Visstnok hadde hun gruet seg for å spørre meg, uvitende om at det er helt normalt og mange ganger oppfordret til. Det var første gang jeg tenkte over at dette med å ta med en kake til et selskap man er invitert til, og ikke minst skikken med å spørre andre om å ta en med, synes å være en spesielt for Norge. Det å bli spurt er et kompliment for ens matlaging, og det å bake kaken og ta den med er et tegn på at man bryr seg.



Jeg baker svært sjelden den samme kaken to ganger. Jeg elsker å lete gjennom oppskrifter og sammenligne og finne den perfekte kaken for den perfekte anledningen. Som regel bruker jeg Tastespotting på grunn av alle de spennende oppskriftene og vakre bildene. Denne gangen bestemte jeg meg til slutt, etter å ha valgt bort limepai og karamellostekake med havsalt, for en appelsinmarengspai.


Paibunn:
  • 5 dl hvetemel
  • 128 g romtemperert delfiafett (litt under en pakke)
  • 1/4 teskje salt
  • 0.8 dl H-melk
  • 1 spiseskje eddik
  1. Varm opp ovnen til 220 grader.
  2. Hell melet og saltet i en bolle og skjær delfiafettet inn i melet til alt er blandet sammen.
  3. Tilsett eddiken til melken og la det stå i 5 minutter.
  4. Tilsett melken til melblandingen og skjær den inn i melet til alt er blandet sammen.
  5. Dryss mel på en arbeidsflate og rull ut deigen slik at den passer til paiformen din.
  6. Plasser deigen i paiformen.
  7. Stikk mange hull i deigen med en gaffel, både i bunnen og i sidene.
  8. Legg aliminiumsfolie i bunnen og litt opp mot sidene og hell i tørkede bønner, ukokt ris eller lignende for å unngå at bunnen holder seg fin og flat.
  9. Stek den midt i ovnen i ca. 17-20 minutter til den er gylden brun. 
  10. Ta den ut og fjern aliminiumsfolien og stek den et par minutter til.
  11. Avkjøl den.
Appelsinkrem:
  • 3.5 dl fløte
  • 2.4 dl sukker
  • 1/4 teskje salt
  • 4 spiseskjeer maizena
  • 4 spiseskjeer melk
  • 4 eggeplommer
  • 1 spiseskje sitronsaft
  • 4.7 dl ferskpresset appelsinsaft
  • 1.5 spiseskjeer appelsinskallrasp
  • 2 spiseskjeer kaldt smør
  • Skall fra en appelsin
  1. Varm fløten og appelsinskallet i en kasserolle på medium varme til små bobler danner seg rundt sidene på kasserollen. Rør rundt med jevne mellomrom slik at du er sikker på at fløten ikke svir seg. 
  2. Slå av varmen og la det stå og trekke i 15-20 minutter.
  3. Visp sukkeret, saltet og 1 spiseskje maizena sammen i en lite bolle. 
  4.  Sil vekk appelsinskallene og hell fløten tilbake i kasserollen sammen med sukkerblandingen.
  5. Varm opp fløten på medium varme til den koker og slå så ned varmen og la den trekke i 5 minutter.
  6. Ha eggeplommene i en medium stor bolle, tilsett litt av fløteblandingen og pisk det umiddelbart sammen. Dette temperer eggeplommene. 
  7. Tilsett resten av fløteblandingen og pisk sammen.
  8. Hell blandingen tilbake i kasserollen og tilsett appelsinsaften, appelsinskallraspet og sitronsaften og kok opp.
  9. I mellomtiden blander du 3 spiseskjeer maizena med 4 spiseskjeer melk. Du tilsetter blandingen til fløten når den er kokt opp og visp sammen.
  10. Småkok dette i 5 minutter. 
  11. Trekk kasserollen av varmen og tilsett 2 spiseskjeer smør.
  12. Hell blandingen i en bolle og dekk den helt med plast.
  13. Avkjøl i kjøleskapet.
Marengs:
  • 1.2 dl vann
  • 8 spiseskjeer sukker
  • 1 spiseskje maizena
  • 3 eggehviter
  • 1 teskje sitronsaft
  • 1/4 teskje salt
  • 1/2 teskje vaniljeekstrakt
  1. Kok opp vannet, 2 spiseskjeer sukker og maizena i en liten kasserolle. Pisk konstant. Når blandingen blir blank fjerner du den fra varmen. 
  2. Pisk opp eggehvitene, saltet og sitronsaften. Når du kan forme myke topper tilsetter du gradvis 6 spiseskjeer sukker og vaniljeekstrakten mens du pisker.
  3. Tilsett så sukkervannet sakte mens du pisker hele tiden til du kan forme stive topper.
Montering:
  1. Varm opp ovnen til 205 grader.
  2. Hell appelsinkremen i paiskallet.
  3. Ha marengsen på toppen, enten med en skje eller fra en krempose hvis du vil ha noe spesielt mønster, marengsen holder formen godt.
  4. Stek paien midt i ovnen til marengsen er gyldenbrun. Dette tar ca. 10-15 minutter. Jeg snudde paien etter ca. 10 minutter fordi min ovn er varmere bakerst. 

Jeg vil si at paien ble en suksess. Den er frisk, og ikke for søt, men samtidig mektig og man spiser ikke så mange biter av den på en gang, noe som jo kanskje er like greit. Jeg fikk melding fra bursdagsbarnet i dag der hun takket for kaken og sa at det var så deilig å ta en seg en formiddagspause med en tekopp og et stykk kake til. Og det jo kanskje den beste tilbakemeldingen du kan få for en kake du har laget. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar